مرحله سوم: تدوین طرح و مدل کسب و کار

چرا به نوشتن طرح کسب و کار نیاز دارید؟

در سال‌های اخیر شاهد رقابتی تر شدن عرصه کسب و کار در صنایع مختلف بوده‌ایم. بنابر نظر محققان عرصه کسب و کار، دستیابی به جایگاه رقابتی مناسب برای فناور، تنها با کمک الگوی مناسب کسب و کار امکانپذیر است. طرح کسب و کار موفق، نشان دهنده راه بهتر نسبت به گزینه های موجود می‌باشد که می‌تواند ارزش بیشتری را به گروهی مجزا از مشتریان پیشنهاد کرده و منافع بیشتری را به فناور بازگرداند.

اولین وشاید مهمترین دلیل نوشتن طرح کسب وکار، بررسی امکانپذیری و توجیه پذیری انجام یک فعالیت اقتصادی است .این طرح، راهنمای عملی و علمی به منظور چگونگی و اطمینان از رسیدن به اهداف خود، می باشد و در واقع یک ابزار تصمیم‌گیری در نحوه اجرای طرح است.

قبل از شروع و راه اندازی فعالیت تجاری لازم است  طرح کسب و کار تهیه کنید. این طرح امکان خود ارزیابی را برای شما فراهم می‌کند.

از مهم‌ترین کاربردهای طرح کسب و کار، به ویژه در مورد کارآفرینانی که در مرحله راه‌اندازی کسب و کارشان قرار دارند، جذب سرمایه اولیه از طریق سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر (Venture Capitalist) است. این سرمایه‌گذاران در ازای شریک شدن در یک کسب و کار بخشی یا تمام سرمایه اولیه راه‌اندازی یا در برخی موارد طرح‌های توسعه یک شرکت را تأمین می‌نمایند.

 

ضرورت طرح کسب و کار، سنجش وضعیت واقعی کسب و کار می‌باشد. ضرورت تدوین طرح کسب و کار، توجیه سرمایه‌گذار، تعیین میزان سود توسعه فناوری و راهنمایی برای فروش فناوری است.

 

دستاورد:

مطالعات فنی و تعیین الزامات فناورانه

مطالعات بازار، رقبا، عرضه، تقاضا و قیمت

تحلیل مالی و اقتصادی همراه با شاخص‌های مربوطه

طراحی مدل کسب و کار (BM) فناوری:

مدل کسب ‌و ‌کار موثر و قابل اجرا باعث خلق و هدایت ارزش افزوده بیشتری نسبت به سایر گزینه‌های موجود می‌شود. مدل کسب ‌و ‌کار طرح‌ها و ایده‌ها را به ارزش‌های اقتصادی تبدیل می‌کند و شامل موضوعات مختلفی از جمله کارآفرینی، استراتژی‌ها، مسائل اقتصادی، سرمایه‌گذاری، عملکرد‌ها و بازاریابی می‌باشد.

 

ضرورت تدوین مدل کسب و کار:

مدل کسب و کار نشان می‌دهد که یک فناور چه مجموعه فعالیت هایی را، چگونه و در چه زمانی می بایست انجام دهد تا مشتریان از آنچه که انتظار دارند بهره مند شوند.

از جمله سوالات اساسی در زمان تدوین مدل کسب و کار، موارد زیر می‌باشد:

مشتری چه کسی می‌تواند باشد؟چه خدماتی می‌توان به مشتریان انتخاب‌شده ارائه کرد؟ چگونه می‌توان این خدمات را به صورت کارآمد و موثر به مشتری پیشنهاد نمود؟

یکی از مدل‌های مورد استفاده، در دهه‌ی ۲۰۰۰ توسط «استروالدر» (Osterwalder) به همراه گروه ۴۷۰ نفری‌اش تدوین شد. طبق تعریف استروالدر؛ مدل کسب و کار ابزاری مفهومی که شامل مجموعه‌ای از عناصر و ارتباط آن‌ها بوده و منطق شرکت یا سازمان جهت درآمدزایی را نشان می‌دهد.

مدل کسب‌ و‌ کار استروالدر یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین مدل‌های توصیف کسب‌ و ‌کار که «تابلوی کسب‌ و‌ کار استروالدر» نامیده شده، ارائه کرده است.

 دستاوردها:

تعیین شرکای کلیدی

تعیین بخش های مشتریان

تبیین منابع اصلی کسب و کار

تشریح نحوه ارتباط با مشتریان

تبیین هزینه های اصلی

تعیین کانال های توزیع

تعیین فعالیت‌های کلیدی

تعیین درآمد‌های جاری

توصیف ارزش های قابل ارائه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *