مدل کسب و کار (BM: Business Model) مؤثر و قابل اجرا باعث خلق و هدایت ارزشافزوده بیشتری نسبت به سایر گزینههای موجود میشود. مدل کسبکار طرحها و ایدهها را به ارزشهای اقتصادی تبدیل میکند و شامل موضوعات مختلفی از جمله کارآفرینی، استراتژیها، مسائل اقتصادی، سرمایهگذاری، عملکردها و بازاریابی میگردد. این مدل نشان میدهد که یک فناور چه مجموعه فعالیتهایی را، چگونه و در چه زمانی میبایست انجام دهد تا مشتریان از آنچه که انتظار دارند بهرهمند شوند.
دستاوردها:
بخشبندی مشتریان
توصیف ارزشهای قابل ارائه
تعیین کانالهای توزیع ارزشهای قابل ارائه
تشریح نحوه ارتباط با مشتریان
تعیین جریانهای درآمدی
تبیین منابع کلیدی کسب و کار
تعیین فعالیتهای کلیدی
تعیین شرکای کلیدی
تشریح ساختار هزینهها